به نام خدا
مطمئنا شما خیلی بیشتر از نگارنده به این موضوع توجه کردید که خیلی از مسئولین و مردم (اعم از خود ما) کلا علاقه خاصی به کارهای بزرگ دارن و انگار که بدون انجام یه کار بزرگ مسئله به نتیجه نمیرسه ...
خیلی از ما که مخاطب این مطلب هستیم توی بخشهای مختلفی از این جامعه حضور داریم و در جای خودمون تا حدودی هم قدرت تاثیرگذاری داریم و این قدرتی که بهمون دادن ما رو وادار به انجام دادن کارهای مختلف میکنه اما یک نکته مغفول همیشگی که خیلی به اون کم توجه هستیم از زیر دستمون رها میشه و یا در اصل از عمد به فراموشی سپرده میشه وجود داره
این موضوع کوچولو و خیلی ساده که اسمش "مخاطب شناسیه" حجم زیادی از وقتمون رو نمیگیره فقط لازمه لحظهای خودمون رو جای مخاطب بذاریم و ببینیم که آیا اون مطلب بهظاهر درست ما مخاطب رو هم راضی میکنه یا نه ...
یه نکته بگم و تمام
برای اینکه ما بتونیم مخاطبانمون رو با استفاده از محتوای مطلوبمون تحت تاثیر قرار بدیم یه بخشش اینه که ببینیم آیا مخاطبه ما با این مطلب تناسب داره یا نه ... یعنی باید دنبال نقطه مشترک "مخاطب" با مطلب باشیم نه نقطه مشترک "خودمون"
نمیشه که مطلبی رو با پتک به مغز مخاطب فرو کرد که ..... چطور بگم مخاطب "دوست نداره" مطلب رو یا "دوست داره"
از این ساده تر نمیتونستم بگم
این یه نکته کوچولو بود از هزاران نکته که دوست دارم بهشون برسم (جدا خیلی مونده وا)
و یه مثال ....
« اول بگم موضوع عکس این خانومه نیست که داره رد میشه ها .... نگارنده سعی کرده تو عکسش حضور افراد رو توی خیابون نشون بده »
یه روز مثل خیلی از روزهایی که از سمت میدون ولیعصر میاومدم (یا به سمتش میرفتم رو دقیق یادم نیست) رو دیوار با یه کاغذ خیلی ساده برخورد کردم که روش یه حدیث نوشته شده بود
امام حسین علیهالسلام فرمود:
رستگار نمیشود مردمی که خشنودی مخلوق را در مقابل غضب خالق خریدند
این کاغذ آ4 با یک حدیث کوچولو توی اون 5 دقیقهای که توی اون محل وایسادم خیلی از افراد رو جذب خودش کرد که این حدیث رو بخونن.
دلیل جذب این افراد به نظرتون چی بود ؟؟؟
برمیگردیم به بالا که گفتیم: "باید دنبال نقطه مشترک "مخاطب" با مطلب باشیم" خوب نقطه مشترک مخاطب ما که تقریبا خصوصیات مشترکی مثل مسلمان بودن، شیعه بودن، محب اهل بیت بودن و .... رو داره چی میتونه باشه؟؟؟؟؟
توی این مطلب مطمئنا حب به اهل بیت خیلی تاثیر گذاره
کسی که این کار رو انجام داده بوده ما از خصوصیاتش نمیدونیم ولی مطمئنا توی این مورد وظیفش رو در "حد خودش" کامل انجام داده
یعنی مخاطب رو کامل شناخته ....
هدف گیری خوبی داشته ....
از یک الگوی تازه استفاده کرده ....
تعداد زیادی از مخاطب رو هدف گرفته ....
و در زمان و مکان مناسب کار رو انجام داده (زمان: ابتدای محرم -- مکان: میدان پر رفت و آمد ولیعصر)
این کار به شخصه به نظر من با توجه به حضورچند دقیقهای که اونجا داشتم و اینکه افراد زیادی رو دیدم که برمیگشتن حدیث رو کامل میخوندن بعد میرفتن خیلی مفید بوده ....
اینجا این کار ساده جواب داد توی جای دیگه مثل دانشگاه بنده اصلا شاید کلا جواب نده (با درصد بالایی این رو میگم)
پس حرف آخر:
قدم اول برنامههای آینده توی هرجایی که هستیم چه دانشگاه؛ چه محل کار و چه در بین خانواده به امید حیات انشاءالله مخاطب شناسی میذاریم نه اونی که من دلم میخواد
یاعلی
پینوشت: ممکنه شما تصمیم داشته باشید این کار رو انجام بدید ولی نذارن تا اونجایی که میتونید بازم تلاش کنید اگه نذاشتن خداییش هیچوقت کنار نکشید بذارید کنار بندازنتون و اخراجتون کنن و مطمئن باشید که شما حق رو میگید و شما وظیفتون رو انجام دادید (اگه کنار بکشید یا قهر کنید مدیونید وباید پاسخگو باشید)
پینوشت: مخاطب خاص داشت یا نداشت رو نمیدونم
پینوشت: امتحان .... واییییییییییییییییییی
پینوشت: خدا و پیغمبر و سنت و قرآن و اخلاق و حق الناس و هرچی حرف خوبه رو قبل همه این حرفا درنظر میگیریما. یادم نره یادتون نره