بلاگ شخصی محمدحسین پرتویان

بلاگ شخصی محمدحسین پرتویان

اسفند شد قرار و آرامت نیست
غیر از کفن برف به اندامت نیست
ای سال! خوشی که مثل ما آدم‌ها
دلشوره مرگ نابهنگامت نیست

توصیه می‌کنم ببینید
آخرین نظرات

فیلم سینمایی " سر به مهر "

چهارشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۱۱ ب.ظ

تاریخ تماشا: چهارشنبه 30 بهمن سال 92 

مکان تماشا: سینما آفریقا

کارگردان: هادی مقدم دوست

نمره شخصی به فیلم) : 7 - موضوعی تازه که این فیلم راه‌گشای آن بود؛ ببینیم و یاد بگیریم

نقد: دارد / نویسنده: علی فارسی (متن نقد در کامنت)

حاشیه شخصی: بعد از مدتها رفته بودیم دانشگاه بعد از دانشگاه آقای karevani.ir رو به صرف یه چیپس پنیر دعوت کردم به یکی از کافه های مورد علاقه‌ام همین راهی شد که اول سری به بازار کامپیوتر بزنیم و یک کی بورد جدید برای ایشون بخریم و بعد هم بریم کافه مذکور و خوراکی مورد نظرمون رو بخوریم وقتی تموم شد هم یه تصمیم جدید گرفتیم و اون هم این بود که بریم سینما و فیلم " سر به مهر " رو ببینیم دم در سینما که رسیدیم دیدیم تا سانس بعدی حدود یک ساعتی مونده پس بلیط سانس بعد رو خریدیم و روونه مسجد شدیم چون که فیلم ساعتش بعد از نماز مغرب و عشاء بود / مسئول سینما با اینکه سینما خلوت بود به شدت دنبال این بود که افراد توی ردیف و شماره ای که براشون تعیین شده بشینن کم مونده بود با یکی از زوج هایی که اومده بودن دعواش بشه / پشت سر ما چندتا دختر پررو و پرحرف نشسته بودن و قبل شروع فیلم هی حرف میزدن / فیلم با تاخیر پخش شد / وسطای فیلم هم هی این دخترا پشت سری فک میزدن :| / فیلم روند خوبی داشت ولی بعضی جاها خسته کننده میشد / به نظرم آقای karevani.ir از دیدن فیلم راضی یود / بعد از فیلم هم باز هم دلی از عزا در آوردیم جوری که وقتی خونه رسیدم شام نخوردم و مادرم شاکی شد :)

  • ۹۲/۱۱/۳۰

نظرات  (۲)

فیلم افتضاحی بود. یه چیزی اونور تر.اگه من کارگردانش بودم می فهمیدم چه سوتی ای دادم از مردم عذر خواهی می کردم.
  • نقد فیلم نویسنده علی فارسی
  • سر به مهر؛ خجالتی وبلاگ نویس
    سر به مهر فیلمی کوچک و جمع و جور است. درباره زنی خجالتی که رودربایستی را به آنجا رسانیده که نماز خواندنش را هم عیان نمی کند. او که در شرف ازدواجی دیرهنگام است در موقعیتی حساس(به زعم خودش) قرار می گیرد.

    سر به مهر شاهکار نیست اما فیلم بدی هم نیست. مانند بسیاری از فیلم های دیگری که به دنیای درون یک شخصیت خاص می پردازند، قصه از زبان او روایت می شود. اما کارگردان با خلاقیت جالبی راوی فیلم را حذف کرده و در عوض وبلاگش (متعلق به شخصیت اصلی) را به جایش قرار داده است.

    این ترفند معاصر علاوه بر روایت زوایای پنهان شخصیت برای ما، در طول داستان نیز باعث اتفاقاتی برای او و دیگر شخصیت ها می شود. فرم پردازی هوشمندانه ای که گریزی نیز به واقعیات مجازی می زند. دختری به شدت خجالتی که خصوصی ترین حالاتش را برای همه می نویسد! با این همه، تغییر فضای واقعی فیلم به متن های وبلاگ، فیلم را از یکپارچگی بصری در می آورد.

    فیلم ریتم کندی دارد. اما توجه زیادی به جزییات صورت گرفته است. چه در ارتباط با شخصیت ها و چه در ارتباط با موقعیت ها. هم نشینی اطلاعات ارائه شده در طول داستان بیننده را به سمت نتیجه هدایت می کند. از این روی پایان فیلم باز نیست و به خوبی نقطه گذاری می شود. در کل متن سایه ای جدی بر فیلم انداخته است.

    موضوع اصلی که خجالت کشیدن از نماز خواندن است باعث جذب مخاطب می شود. اما آیا واقعا موضوع اصلی فیلم نماز است؟ پاسخ خیر است. سر به مهر درباره ارتباط با نماز است نه خود نماز. برخورد یک شخصیت خاص با نماز. البته باید توجه کنیم اگر نماز ارتباط فرد و خالقش باشد، انتقال این تجربه شخصی در قالب سینما بسیار دشوار است. از این رو سر به مهر مسیراشتباهی را طی نکرده است.

    سوالمان را به گونه دیگری بپرسیم: فیلم برای چه مخاطبی است؟ نماز نخوانها؟ نماز خوان ها؟ رودربایستی دارها؟ به نظر می رسد فیلم جامعه هدف وسیعی ندارد. و شاید نتوان آن را به عنوان مبلغ جدی نماز قبول نمود. به خصوص با توجه به وضعیت نه چندان مناسب حجاب در فیلم نمی توان آن را به همه توصیه نمود. خصوصا اگر بنا بوده باشد مخاطبانی از بدنه مردم ( که قاعدتا مذهبی اند) پیدا کند.

    از سوی دیگر مایه داستانی فیلم جای اقبال زیادی برای توده مردم ندارد، چرا که بسیار شخصی و خصوصی شده است. موقعیت روحی خاص نقش اصلی فیلم اگر چه می تواند باعث پیشبرد داستان شود، اما مساله ای عمومی نبوده و تماشاگر خود را بی ارتباط می یابد. یعنی شخصیت اصلی و حالات او آنقدر خاص می شود که ممکن است تماشاگر خود را یک غریبه دور بیابد و در انتها از خود بپرسد:”که چی؟” به هم چنین اطلاعات چندانی از خانواده مقابل او دریافت نمی کنیم و اصلا متوجه نمی شویم نگاه آنها به مساله شخصیت اصلی چیست، نماز می خوانند یا نه. درحالی که این اطلاعات بسیار تعیین کننده است.

    به هر حال نمی توان از نقاط قوت فیلم و رویکرد مخلصانه آن آسان گذشت. ظرافت ها و جزییات فیلم نامه و گفتارهای بانمک و خلاقانه فیلم نوید کارهایی بهتر در آینده هستند. به امید توفیق بیش از پیش عواملش.

    پ.ن: نباید منکر ضعف های جدی فیلم شد. سر به مهر می تواند شروع خوبی باشد به شرطی که ایستگاه نباشد. به بیان دیگر سر به مهر اگرچه یک اقدام ارزشمند و خوب است، نباید پنداشت یک فیلم خوب درباره نماز ساختیم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی